| 
                          
                        Vývoj řeči nelze odlišit
                            od vývoje ostatních schopností člověka. Není proto možné rozvíjet dětskou řeč na
                            úrovni, která by měla odpovídat věku, pokud celkový vývoj všech schopností a dovedností
                            dítěte neprobíhá tak, jak bychom si představovali a přáli. 
                        Předřečové období 
                        Prvním hlasovým
                            projevem dítěte
                                po příchodu na svět je 
                                    křik. Ten
                                        však nevyjadřuje v prvních hodinách a dnech jeho náladu, ale je pouze reflexivním
                                        projevem. Později nabývá křik na významu - vyjadřuje nelibé pocity. 
                        Koncem šestého
                            týdne si
                                dítě, které je v teple, suchu a nemá hlad, začíná broukat. Zpočátku je broukání poměrně jednoduché, ale
                                        postupně přechází do stádia 
                                            žvatlání.
                                                Svým žvatláním se dítě snaží napodobovat slyšená slova a jeví výraznou radost, když
                                                na jeho hlasové projevy okolí svou řečí reaguje. Už zde se začíná projevovat snaha
                                                dítěte komunikovat. Tuto jeho chuť a snahu komunikovat bychom měli co nejvíce udržovat
                                                a podporovat. 
                        Vlastní vývoj
                            řeči 
                          
                        První slova se objevují zpravidla
                        koncem prvního
                            roku. Bývají
                                jednoslabičná nebo dvouslabičná a zpočátku jsou tvořena opakováním stejných slabik
                                (mama, tata, baba,...). Dítě by mělo slyšet z okolí především ta slova, která je
                                již samo schopno vyslovit, aby se upevnilo spojení mezi sluchovou a artikulační
                                představou slova. Dítě má být za mluvní výkon vždy chváleno a povzbuzováno. 
                        Rozvoj slovní
                            zásoby 
                        Mezi prvním a druhým rokem se slovní zásoba názvů
                                osob, věcí a činností výrazně zvětšuje. 
                        Mezi druhým a třetím rokem je dítě schopno se
                                dorozumět a začíná tvořit jednoduché věty a používat gramatické tvary. Vývoj řeči
                                značně zrychluje rozvoj myšlení, motoriky a dalších schopností. 
                        Mezi třetím a čtvrtým rokem má dítě snahu o samostatné
                                vyjadřování a zvídavost se projevuje četnými otázkami (Co je to? Proč? ...). O sobě
                                samém ještě hovoří většinou ve 3. osobě. Až dítě pochopí, že je oslovováno a že
                                je od něho očekávána odpověď na toto oslovení, tehdy začíná užívat zájmeno "JÁ".
                                V tomto věku zpravidla vstupuje do mateřské školy. 
                        Mezi čtvrtým a pátým rokem je pro dítě nejdůležitější
                                činností 
                                    hra a kresba,
                                        která má typické znaky a je tak vhodná pro upřesnění správné diagnózy a následné
                                        rehabilitace. Většina dětí v tomto období dovede již také přesněji rozlišovat barvy,
                                        vyprávět krátké pohádky, reprodukovat jednoduché písně a říkanky. 
                        Stručný popis
                            vývoje řeči dítěte v závislosti na věku 
                        
                            | 
                                    
                                                 Věk | 
                                    
                                                 Rozvoj slovní zásoby | 
                                    
                                                 Vývoj výslovnosti |  
                            | 
                                    
                                                 do 1 roku | 
                                    
                                                 Dítě rozumí jednoduchým pokynům a začíná opakovat
                                            jednoduchá slova, která slyší. | 
                                    
                                                 M B PA E I O U
 D T N J
 |  
                            | 
                                    
                                                 do 2,5 let | 
                                    
                                                 Tvoří jednoduché věty, od 2 let se ptá "co
                                            je to", rozlišuje svou slovní zásobu. | 
                                    
                                                 K G H CH V FOU AU
 |  
                            | 
                                    
                                                 do 3,5 let | 
                                    
                                                 Mluví ve větách, začíná si osvojovat gramatickou
                                            stavbu vět, ptá se "proč", rozšiřuje dále slovní zásobu. Začíná se tvořit
                                            verbální (slovní) paměť. | 
                                    
                                                 ZvládáN D T L (i artikulačně)
 Bě Pě Mě Vě
 |  
                            | 
                                    
                                                 do 4,5 let | 
                                    
                                                 Dokončuje se gramatická stavba vět, dítě již
                                            chápe děj a umí ho vyprávět. | 
                                    
                                                 Ň Ď ŤVyvíjí se Č Š Ž
 |  
                            | 
                                    
                                                 do 6,5 let | 
                                    
                                                 Dítě chápe složité děje, má již velkou slovní
                                            zásobu, gramaticky zvládá jednoduchá souvětí. | 
                                    
                                                 C S Z R Řkombinace ČŠŽ a CSZ
 |  |